Köpvillkor
Allmänna villkor
Alla beställningar hanteras enligt nedanstående regler. Genom att göra en beställning hos GardenMarket Scandinavia AB accepterar du automatiskt våra köpvillkor. Vid beställning ansvarar du för betalningen. Vi kan eventuellt överlåta fordringar till samarbetspartners som Klarna. Text och bilder på vår webbplats är vår egendom och får inte kopieras eller publiceras utan vårt tillstånd. Vi förbehåller oss rätten till fel i text eller bild, slut på lager och brist på varor. Med ”vi” och ”oss” avses GardenMarket Scandinavia AB i dessa villkor.
Kundregistrering
Spara det kundnummer du får vid första köpet för framtida kontakter med oss. Genom att genomföra en beställning samtycker du till att dina uppgifter lagras i vårt kundregister för att behandla din order och framtida köp, underlätta vid frågor samt för utskick av erbjudanden från oss eller våra samarbetspartners. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke, få tillgång till dina uppgifter, ändra dem eller begära att de raderas. Vi behandlar dina uppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer under vår Integritetspolicy.
Priser
Priserna i vår webbutik visas i aktuell valuta och inklusive moms.
Leveransvillkor
Du kan göra beställningar hos oss året runt. Normalt skickar vi din order 3-10 vardagar efter att den mottagits. Om ordern innehåller varor med status ”På väg in” skickas den när alla artiklar finns i lager. Beräknad leveranstid anges på orderbekräftelsen. Observera att transporttiden tillkommer utöver den angivna leveranstiden. Inom Sverige tar normalt transporten 1-2 dagar, men ibland upp till 3 dagar. Tillgängliga transportsätt varierar och de som gäller för din beställning visas i kassan.
Leveransadress
Du som kund ansvarar för att leveransadressen är korrekt. Eventuella kostnader till följd av felaktig adress debiteras dig.
Frakt och emballageavgift
Frakt- och emballageavgifter debiteras på samtliga beställningar enligt nedan:
Sverige: från 39kr, för exakt information om frakt- och emballageavgifter, se kassan.
Ej hämtad försändelse
Paket som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du planerar att returnera försändelsen. För ej uthämtade försändelser debiteras en avgift, baserad på faktiska fraktkostnader och 30% av ordervärdet för att täcka våra kostnader.
Ångerrätt
Enligt distansköplagen har du som privatperson rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit varorna, utan att ange en specifik anledning. Du som kund ansvarar för transportrisken och returfrakten vid returer. Vi rekommenderar att du väl förpackar varan och skickar den med spårbar frakt. Vid återlämnande av hela ordern eller varan krediteras hela orderbeloppet, förutsatt att varorna är i väsentligen oförändrat skick i originalförpackning. Fröpåsar får ej vara öppnade. Är varan skadad dras ersättning för varans värdeminskning av vid återbetalning. Om du vill ångra ditt köp, ska du returnera varorna på egen bekostnad inom 14 dagar efter att du har informerat oss om ditt beslut. Beslutet måste komma oss tillhanda senast 14 dagar efter att du har mottagit din order. Vi kommer att återbetala beloppet inom 14 dagar efter att vi har mottagit varorna eller får bevis på att de återsänts.
Transportskador
Vi ansvarar för transportrisken fram till att varorna når dig. Undantaget är om du begär ”Leverans utan kvittens” och/eller ”Ny utkörning”, då övergår risken till dig. Vid leverans till postlåda, dörr eller tomtgräns upphör vårt ansvar när försändelsen är avlämnad. Eventuella transportskador ska anmälas till speditören eller till oss. Synlig skada ska anmälas direkt till speditören/ombudet/chauffören inom 24 timmar efter mottagandet, dold transportskada ska anmälas till speditören inom 7 dagar. Anmäler ni dold transportskada till oss istället behöver vi minst 2 arbetsdagar på oss att anmäla eran skada till speditören för att hålla oss inom ramen om 7 dagar. Spara eventuellt skadat emballage och dokumentera skadorna genom att fotografera dem.
Reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen har du som privatperson rätt att reklamera en vara i upp till 3 år efter att du tagit emot den. Reklamation måste göras inom skälig tid efter att felet upptäckts och felet måste vara ursprungligt, det vill säga att det fanns när du mottog varan. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och ersättning, antingen genom reparation, utbyte eller återbetalning beroende på felets art. Eventuell tvist följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Observera att Konsumentköplagen inte gäller för näringsidkare. Kontakta oss först om du vill reklamera en vara, och bifoga giltigt köpebevis och bilder på skadan.
Kvalitet och garanti
Vi säljer portionsförpackade fröer och odlingstillbehör för hobbyodling. För att säkerställa fröernas kvalitet så genomför våra leverantörer grobarhetstester när fröna packas då de också märks med bäst före datum, grobarheten garanteras fram till bästföredatumet under förutsättning att de förvara enligt rekommendation.
KONTAKTINFORMATION
Kontakta oss om du har några frågor om köp eller leveranser via vårt kontaktformulär.
GardenMarket Scandinavia AB
Org.nr: 559481-2751
Postadress: Ekholmsvägen 303, 127 51 Skärholmen