Köpvillkor
Företagsinformation: GardenMarket Scandinavia AB.
Du kan kontakta oss via e-post på kundservice @gardenmarket.se
Vårt organisationsnummer är xxxxxx-xxxx.
Allmänna Villkor
Alla beställningar hanteras enligt nedanstående regler. Genom att göra en beställning hos GardenMarket Scandinavia AB accepterar du automatiskt alla köpvillkor. Vid beställning ansvarar du för betalningen. Vi kan eventuellt överlåta fordringar till samarbetspartners som Klarna. Text och bilder på vår webbplats är vår egendom och får inte kopieras eller publiceras utan vårt tillstånd. Vi förbehåller oss rätten till fel i text eller bild, slut på lager och brist på varor. Med ”vi” och ”oss” avses GardenMarket Scandinavia AB i dessa villkor.
Kundregistrering
Spara det kundnummer du får vid första köpet för framtida kontakter med oss. Genom att genomföra en beställning samtycker du till att dina uppgifter lagras i vårt kundregister för att behandla din order och framtida köp, underlätta vid frågor samt för utskick av erbjudanden från oss eller våra samarbetspartners. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke, få tillgång till dina uppgifter, ändra dem eller begära att de raderas. Vi behandlar dina uppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer under vår Integritetspolicy.
Priser
Priserna i vår webbutik visas i aktuell valuta och inklusive moms.
Leveransvillkor
Du kan göra beställningar hos oss året runt. Normalt skickar vi din order 3-10 vardagar efter att den mottagits. Om ordern innehåller varor med status ”På väg in” skickas den när alla artiklar finns i lager. Beräknad leveranstid anges på orderbekräftelsen. Observera att transporttiden tillkommer utöver den angivna leveranstiden. Inom Sverige tar normalt transporten 1-2 dagar, men ibland upp till 3 dagar. Tillgängliga transportsätt varierar och de som gäller för din beställning visas i kassan.
Leveransadress
Du som kund ansvarar för att leveransadressen är korrekt. Eventuella kostnader till följd av felaktig adress debiteras dig.
Frakt och Emballageavgift
Frakt- och emballageavgifter debiteras på samtliga beställningar enligt nedan:
Sverige: från 29 kr, för exakt information om frakt- och emballageavgifter, se kassan.
Ej hämtad försändelse
Paket som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du planerar att returnera försändelsen. För ej uthämtade försändelser debiteras en avgift, baserad på faktiska fraktkostnader och 30% av ordervärdet för att täcka våra kostnader.
Ångerrätt
Enligt distansköplagen har du som privatperson rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit varorna, utan att ange en specifik anledning. Du som kund ansvarar för transportrisken vid returer. Vi rekommenderar att du väl förpackar varan och skickar den med spårbar frakt. Vid återlämnande av hela ordern krediteras hela orderbeloppet inklusive frakt och emballageavgift, förutsatt att varorna är i väsentligen oförändrat skick i originalförpackning. Fröpåsar får ej vara öppnade. Om du vill ångra ditt köp, ska du returnera varorna på egen bekostnad inom 14 dagar efter att du informerat oss om ditt beslut. Vi kommer att återbetala krediterat belopp inom 14 dagar efter att vi mottagit varorna eller bevis på att de återsänts, utan extra kostnad för dig.
Transportskador
Vi ansvarar för transportrisken fram till att varorna når dig. Undantaget är om du begär ”Leverans utan kvittens” och/eller ”Ny utkörning”, då övergår risken till dig. Vid leverans till postlåda, dörr eller tomtgräns upphör vårt ansvar när försändelsen är avlämnad. Eventuella transportskador ska anmälas till oss inom 24 timmar efter mottagandet. Spara eventuellt skadat emballage och dokumentera skadorna genom att fotografera dem.
Reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen har du som privatperson rätt att reklamera en vara i upp till 3 år efter att du tagit emot den. Reklamation måste göras inom skälig tid efter att felet upptäckts och felet måste vara ursprungligt, det vill säga att det fanns när du mottog varan. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och ersättning, antingen genom reparation, utbyte eller återbetalning beroende på felets art. Eventuell tvist följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Observera att Konsumentköplagen inte gäller för näringsidkare. Kontakta oss först om du vill reklamera en vara, och bifoga giltigt köpbevis och bilder på skadan.
Kvalitet och Garanti
Vi säljer portionsförpackade fröer och odlingstillbehör för hobbyodling. Vi ansvarar för att alla nya produkter genomgår provodling och att regelbundna grobarhetstester genomförs för att säkerställa fröernas kvalitet. Vi garanterar sortäkthet och en minimigrobarhet som anges på påsen i minst ett år från inköpsdatum, under förutsättning att de förvara enligt rekommendation.